Охоплення дітей дошкільною освітою


 

   В Україні дошкільна освіта є обов'язковою частиною у системі безперервного навчання.   Відповідальність за навчання дитини у дитсадку несуть її батьки або особи, які їх замінюють, та заклади дошкільної освіти, де діти перебувають.  

  Базовий компонент дошкільної освіти України ґрунтується на основних положеннях Міжнародної конвенції ООН про права дитини, Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», інших нормативних актах стосовно дитинства.

Дошкільна освіта є важливим етапом для цілісного розвитку дитини.            Нині її зміст органічно пов’язаний з ідеями Нової української школи: він забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи.

Законом України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» передбачено обов’язковість здобуття дітьми старшого дошкільного віку дошкільної освіти, що на рівні держави забезпечує реалізацію права кожної дитини на доступність і безоплатність дошкільної освіти, повноцінний фізичний, інтелектуальний, моральний, естетичний і соціальний її розвиток.

     Стаття 8 Закону передбачено, що сім’я зобов’язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечувати дошкільну освіту в сім’ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. Своєчасність та успішність розвитку дітей залежить від правильного вибору батьками доступних їхній дитині форм здобуття дошкільної освіти. Надзвичайно важливо дати кожній дитині можливість здобути якісну дошкільну освіту та забезпечити рівні стартові умови для подальшого навчання.

Досвід    показав,     що    найоптимальнішими    варіативними   формами   здобуття дошкільної освіти є:
           • групи з повним режимом перебування;
           • групи короткотривалого перебування;
           • центри (групи) підготовки дітей до школи;
           • центри розвитку дитини.
                                                                       Групи з повним режимом перебування
      Групи з повним режимом перебування (10,5-12 годин) створюють у закладах дошкільної освіти та у навчально-виховних комплексах «заклад дошкільної освіти – загальноосвітній навчальний заклад».  

                                                            Групи короткотривалого перебування
    Групи короткотривалого (3-5 годин) перебування організовують на базі закладів дошкільної освіти, зокрема навчально-виховних комплексів «заклад дошкільної освіти — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — заклад дошкільної освіти», та закладів джошкільної освіти — центрів розвитку для дітей, які відвідують інші навчальні заклади чи виховуються вдома.  Групи короткотривалого перебування працюють протягом або цілого року, або його частини, але не менше трьох місяців поспіль. Установлюють такий графік їх роботи: не рідше трьох разів на тиждень у робочі дні, а за необхідності та наявності умов — повний робочий тиждень. Можна також створювати групи вихідного дня, які функціонують двічі на тиждень — по суботах і неділях.  Існує декілька варіантів діяльності груп короткотривалого перебування:

          • діти відвідують лише заняття або заняття і прогулянки (без харчування);
          • у першій половині дня здійснюється повноцінний освітній  процес з харчуванням.
Припустима й така організація роботи з дітьми, коли в одному приміщенні працює кілька груп короткотривалого перебування (почергово в першій та другій половині дня).
     Групи короткотривалого перебуання створюють переважно для дітей п'ятирічного віку та шестирічок, які підуть до школи з 7 років, з метою забезпечення системного підходу до їх соціальної адаптації, а також до фізичного, пізнавального, мовленнєвого, художньо-естетичного розвитку перед початком шкільного життя
  Там, де дошкільних навчальних закладів немає, при загальноосвітніх навчальних закладах, зокрема при навчально-виховних комплексах «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» можна створювати групи підготовки дітей до школи як з повним режимом перебування, так і з короткотривалим перебуванням. Ці групи працюють переважно сезонно 3-5 разів на тиждень

     Нові форми навчання і виховання дітей жодною мірою не слід розглядати, як альтернативу чинним. Переважну більшість батьків влаштовує режим роботи дошкільних закладів – повний чи цілодобовий, тож руйнувати систему дошкільної освіти, що склалася, не варто. Існуючі дошкільні навчальні заклади повинні подбати про охоплення малюків з сімей мікрорайону новими формами освіти. 


Законодавчі акти, що регламентують дошкільну освіту в Україні


Здобуття дошкільної освіти в Хортицькому районі